هدف اولیه‌ هر اثر هنری، حظ و لذت است

1402-04-24
اشتراک گذاری

مجموعه شعر نوجوان «من سنگ بودم» سروده طاهره شهابی است که در بخش شعر کودک و نوجوان جایزه قلم زرین را از آن خود کرده است. «من سنگ بودم» به تصویرگری نسیم خواجوی مجموعه شعر نوجوان است که مهرک، بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است.

 

به نقل از ایرنا و به گزارش مهرک، طاهره شهابی، در مورد ویژگی‌های این کتاب گفت: موضوعات اشعار کتاب «من سنگ بودم» بیشتر اجتماعی و دغدغه‌های بچه‌ها است. یک سری از موضوعات دغدغه ازلی شاعران‌اند.مثل عشق،مرگ،هستی و زندگی. این روزها دغدغه‌های محیط زیستی نیز به آن وارد شده است و من سعی کردم آن را هم در اشعار بگنجانم. اگر مسئله‌ای مثل عشق مطرح شده است، سعی کردم با نگاه نوجوان امروز باشد و آن چیزی که در تجربه امروز مخاطب می‌گنجد را نشان دهم.

وی افزود: به نظر من صفت بیشتر از استعاره‌ها بیشتر مورد توجه کودک و نوجوان امروز است. من تلاش کردم در به کارگیری صفت‌ها طوری عمل کنم که نوجوان کم حوصله امروز بپسندد. برای به کارگیری صفت‌ها من مقالات زیادی چه شاعرین قدیمی و چه معاصر را مطالعه و به صفت‌های آنان دقت کردم.در کتاب«من سنگ بودم» تمام تلاشم را کردم که وفادارانه در کنار مولفه‌های شعر نوجوان باشم.سال‌ها تلاش و تجربه پشتوانه سرودن من برای کتاب «من سنگ بودم» است.

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به لزوم نزدیک شدن شاعر و نویسنده به جهان کودک و نوجوان بیان کرد: وظیفه شاعر کودک و نوجوان این است که مسائل را به نحوی بیان کند که هم‌زمان با آگاهی دادن، به کودک و نوجوان آسیبی نزند.وظیفه ما است که وقتی شعری را برای مخاطب می‌گوییم جهانمان را به جهان مخاطب نزدیک کنیم.

او ادامه داد: من وقتی بچه‌ها را می‌بینم سعی می‌کنم به آن‌ها نزدیک شوم و ببینم علاقه آن‌ها به چه سمتی است.اگر ادبیات می‌خوانند به چه نوع ادبیاتی علاقه‌مندند؟ یا اگر نوجوان فیلم و موسیقی دوست دارند چه سبکی از آن‌ها موردپسندش است؟ نکته دیگر دستنوشته‌های بچه‌ها است که مانند یک گنجینه است که می‌توان توقعات و حال و هوای بچه‌ها را از دل آن بیرون کشید. حتی باید دایره واژگان بچه‌ها را بدانیم و خودمان را به آن نزدیک کنیم.

شاعر کتاب «کلاغ و عینک من(انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان)» با بیان این که عنصر خیال در اشعار کتاب «من سنگ بودم» پررنگ است،گفت:. یکی از مولفه‌های اصلی شعر، خیال است. خیال باید به گونه‌ای به تصویر کشیده شود که وقتی نوجوان آن را می‌خواند با کشف آن لذت ببرد. هر اثر هنری هدف اولیه‌اش حظ و لذت است.جنبه جذابیت،کشش و سرگرمی بسیار مهم است.پس از آن در لایه‌های پنهان آن باید تخیل وجود داشته باشد.تخیلی که کشف آن الهام‌بخش باشد،ایده بدهد، لذت‌بخش باشد.مخاطب نوجوان امروز بسیار کم حوصله و بازیگوش است.بنابراین شعر باید موجز و لذت‌بخش باشد.

او به تعدد آثار سفارشی در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: اگر سفارشی بودن برآمده از پژوهش باشد و آمار و بررسی‌ها این را از ما بخواهد، البته که شاعر و نویسنده می‌تواند بر اساس نیاز مخاطب جلو رود و مفید هم باشد اما اگر صرف سفارشی بودن باشد،بیشتر جنبه آموزشی دارد و گستره فکر مخاطب را افق نمی‌دهد.

مجموعه شعر نوجوان «من سنگ بودم» سروده طاهره شهابی در بخش شعر کودک و نوجوان جایزه قلم زرین را از آن خود کرد. «من سنگ بودم» به تصویرگری نسیم خواجوی مجموعه شعر نوجوان است که مهرک، بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر منتشر کرده است. این مجموعه شامل ۱۱ شعر نو در ۳۱ در بازار منتشر شده است.

اشتراک گذاری

ثبت نظر

نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد