سلفی با رستم، گفت‌وگو با دزدان دریایی

1403-03-13
اشتراک گذاری

موضوع پرداختن به خلاقیت در سالن ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳، باعث شد عینک‌هایمان را روی چشم‌ها جابه‌جا کنیم و در غرفه‌ها به دنبال کارهای نو باشیم؛ کارهای کوچک و بزرگی که بذر شکل‌گیری‌شان، عشق و احترام به کتاب و مخاطب کتاب بوده است.

 

به گزارش مهرک و به نقل از خبرگزاری ایبنا،

همه می‌دانیم که نمایشگاه کتاب صرفاً جایی برای فروش کتاب نیست؛ بلکه یک ضیافت است، یک مهمانی بزرگ که مهمانان آن تنها یک ویژگی مشترک دارند و آن، عشق به کتاب است. درست است که بخشی از این مهمانی صرف خریدن و فروختن کتاب می‌شود؛ اما بخش دیگر آنکه نمایشگاه کتاب را به یک دورهمی هیجان‌انگیز برای عاشقان کتاب بدل می‌کند، خلاقیت‌های ریز و درشتی است که ناشران چاشنی کار خود می‌کنند تا در انتهای روز، بازدیدکنندگان هنگام ترک مهمانی اگر دست‌هایشان از کتاب خالی یا پر است، روح‌شان حتماً از کتاب و زیبایی‌هایش پر باشد.

موضوع پرداختن به خلاقیت‌هایی که در سالن ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ دیده شد، باعث شد عینک‌هایمان را روی چشم‌ها جابه‌جا کنیم و در غرفه‌ها به دنبال کارهای نو باشیم؛ کارهای کوچک و بزرگی که بذر شکل‌گیری‌شان، عشق و احترام به کتاب و مخاطب کتاب بوده است.

نشر مهرک (واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر)

فکر می‌کنم اگر بخواهیم یک نشر را انتخاب کنیم که بیشترین استفاده را از محیط غرفه برای ارائه کتاب‌های شاخصش انجام داده باشد باید دست روی مهرک بگذاریم. در غرفه نشر مهرک علاوه بر افراد حاضر برای معرفی کتاب‌ها به بازدیدکنندگان، در و دیوارهای غرفه هم در حال معرفی کتاب بودند.

غرفه نشر مهرک از سه جهت با مخاطب در ارتباط بود و گروه مهرک با گرافیک قوی و چاشنی خلاقیت در هر سه جهت با مخاطب در سکوت، دیالوگی را برقرار کرده بود. دیوار بیرونی سمت چپ یک معرفی کامل از مجموعه «سرگذشت استعمار»، دیوار سمت راست با طرح‌ها و دیالوگ‌های بامزه معرفی مجموعه «شاهنامه» و دیوار میانی یا همان در ورودی با جملاتی کوتاه و تأثیرگذار به معرفی مجموعه رمان‌های «عقیق» پرداخته بود.

امیرنجفی، مدیر هنری نشر مهرک درباره دیواره‌های غرفه این انتشارات گفت: یکی از مواردی که هرساله در نمایشگاه کتاب اتفاق می‌افتد این است که شما با یک فضای جدید روبه‌رو می‌شوید. اینکه شما با فضایی جدید مواجه می‌شوید و برای آماده‌سازی در یک فضای کم باید ایده‌پردازی کنید، کمی چالش‌برانگیز است. غرفه امسال ما به لحاظ موقعیتی که قرار گرفتیم سه وجه باز داشت و ما در زمان کم، فکر می‌کنم توانستیم از پس کار بربیاییم. هم برای مجموعه «شاهنامه»، هم برای مجموعه «سرگذشت استعمار» فضا را پوشش دادیم. بازخوردی هم که داشتیم بسیار مثبت بوده است. دیواره‌های مهرک برای مخاطبانی که به غرفه می‌آمدند جذاب بود؛ حتی با دیواره‌هایمان عکس می‌گرفتند که برای خود ما جای خوشحالی داشت.

او افزود: خلاقیت دیگر گروه مهرک دعوت از رستم و افراسیاب به غرفه نشر برای معرفی مجموعه «شاهنامه» بود. بچه‌ها در آغوش رستم و افراسیاب عکس یادگاری گرفتند و به سمت مراسم پرده‌خوانی و نقالی که با حضور شخص رستم برگزار می‌شد، هدایت می‌شدند.

نجفی درباره ایده این خلاقیت گفت: ما یک مجموعه هفت جلدی و هفت پرده داریم که مربوط به شاهنامه است و برای احیای نقالی این مجموعه را کار کرده‌ایم. روند تولید این مجموعه تقریباً دو سال زمان برده است. کار تصویرگری و مراحل آماده‌سازی این مجموعه قدم به قدم به صورت حرفه‌ای پیش رفته است. در همین اثنا برای معرفی این مجموعه، از گروهی دعوت کردیم که به صورت نمایشی و با لباس رستم و افراسیاب در غرفه حضور داشتند. علاوه بر حضور این شخصیت‌های نمایشی، ما سه روز متوالی برای معرفی این مجموعه برنامه نقالی و پرده‌خوانی داشتیم که در آن از پرده‌های خودِ مجموعه «شاهنامه» مهرک استفاده شد که بازدیدکنندگان هم خیلی از آن استقبال کردند.

 

اشتراک گذاری

ثبت نظر

نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد