دنیای آدم‌ها به اندازه تفکرات و دانسته‌هایشان است

1402-12-28
اشتراک گذاری

جلسه رونمایی مجموعه ماجراهای دخترانه، نوشته کلر ژوبرت، دوشنبه ۷ اسفند برگزار شد. در این نشست که با حضور اعضای فعال کانون شماره ۲۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، کلر ژوبرت نویسنده مجموعه، دکتر مریم جلالی، پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان و مجید راستی، نویسنده و کارشناس ادبیات کودک و نوجوان حضور داشتند.

کلر ژوبرت در ابتدای نشست از دلایل خود برای انتخاب نویسندگی گفت: «من از کودکی به خواندن داستان علاقه زیادی داشتم و تصمیم گرفتم همان لذتی را که در دوران کودکی از خواندن داستان‌ها کسب می‌کردم را خودم برای بچه‌ها به وجود بیاورم.»

او همچنین درباره روند انتخاب عنوان برای این مجموعه و سایر داستان‌ها بیان کرد در ابتدا برای هر داستانی که مرحله نگارشش آغاز می‌شود، عنوانی موقت انتخاب می‌کند و در پایان کار که نگارش داستان به اتمام می‌رسد، با انجام بارش فکری، عنوان مناسبی را بر داستان‌ها انتخاب می‌کند.

در ادامه، مسیر نگارش مجموعه داستان‌های دخترانه را این‌گونه بیان کرد:«در ابتدا تنها داستان‌هایی را با موضوع رشد نوآموز می‌نوشتم و پس از مدتی که تعداد داستان‌ها افزایش پیدا کرد، با توجه به این‌که تمامی داستان‌ها در یک رده سنی و دارای شخصیت‌های دختر بودند و محتوای آن شامل چالش‌های دوران کودکی و مهارت‌های زندگی بود، تصمیم‌ گرفتم آن‌ها را در قالب مجموعه منتشر کنم؛ بنابراین به بازبینی و بازنویسی داستان‌ها پرداختم.»

دکتر مریم جلالی، از کودکان درخواست کرد تا نظرشان را درباره خواندن کتاب‌هایی با عنوان دخترانه یا پسرانه اعلام کنند. سپس به توضیح ساده موضوع جنسیت در کتاب‌های کودک و نوجوان پرداخت. جلالی درباره انتخاب کتاب‌های دخترانه توسط پسران گفت:« چنانچه پسربچه‌ای کتابی را با عنوان دخترانه، انتخاب کند، به کشفی تازه درباره دنیای دختران، مانند علاقه‌مندی‌هایشان یا تفکرات‌شان، دست پیدا خواهد کرد و علاوه براین، اتفاقاتی که در کتاب رخ داده است را با شرایط خود تطبیق خواهد داد و اشتراکات را دریافت خواهد کرد.»

او با بیان این که کتاب برابر است با «کشف  کردن، پیدا کردن و لذت بردن» ادامه می‌دهد:« دنیای آدم‌ها به اندازه تفکرات و دانسته‌هایشان است. اگر شما دانسته‌های زیادی داشته باشید، دنیای بزرگ‌تری خواهید داشت. بنابراین بخشی از دانسته‌های ما از کتاب‌ها به‌دست می‌آید که باعث می‌شود دنیای ما حتی از خواهر و برادرهایمان که به کتاب علاقه ندارند، بزرگ‌تر شود.»

مجید راستی با مخاطب قرار دادن والدین و بزرگ‌ترها، از دلایل انتخاب مجموعه ماجراهای دخترانه برای کودکان می‌گوید:« توصیه همیشگی من برای پدرها و مادرها این است که برای حل چالش‌ها بین خودشان و فرزندان‌شان، کتاب‌های کودک و نوجوان را بخوانند؛ چراکه برای فهم دنیای کودکان و نوجوانان و نزدیک‌تر شدن به آن‌ها، نیاز به کم کردن فاصله‌‌‌ی ذهنی، روحی و حسی بین دنیای بزرگ‌سالان و فرزندان است.»

مجید راستی، درباره ویژگی‌های مجموعه کتاب‌های ماجراهای دخترانه گفت:« کتاب‌هایی دارای جذابیت‌ هستند که باعث قلقک ذهن در زمان مطالعه شوند و دارای مفاهیم شیرین و طنز باشد؛ در داستان‌های این مجموعه علاوه بر این‌که چنین ویژگی‌هایی مطرح است، نویسنده سعی کرده است خود را به مخاطب نزدیک کند.»

همچنین او با اشاره به اهمیت استفاده از زبان صحیح و تاثیر آن در ارتباط انسان‌ها با یکدیگر بیان کرد: «ادبیات یکی از بزرگ‌ترین منابع ارائه زبان سالم و درست است که در این مجموعه به خوبی رعایت شده است»؛ همچنین دیگر ویژگی‌های این مجموعه را، زبان شیرین، تاثیرگذاری و لذت‌بخشی برای دختران و پسران دانست.

در ادامة این نشست، هر یک از کودکان، به بیان پرسش‌های خود در رابطه با مجموعه کتاب‌های ماجراهای دخترانه و نویسندگی از نویسنده و کارشناسان حاضر، پرداختند.

 

اشتراک گذاری

ثبت نظر

نظرات

اولین نفری باش که نظرش منتشر میشه

مطالب مرتبط

ورود / ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد