برنده جایزه هانس کریستین اندرسن(نویسنده)

جایزه هانس کریستین اندرسن، عالی‌ترین جایزه بین‌المللی است که توسط IBBY برگزار می‌شود و به نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان اهدا می‌شود. این جایزه هر دو سال برگزار می‌شود و داوران آن، تلاش‌ها، آثار و دستاوردهای نویسنده یا تصویرگر را در طول عمری کاری که داشته بررسی می‌کنند و به شخصی که دارای تاثیری مهم و ماندگار در ادبیات کودک و نوجوان داشته باشد، نشان جایزه هانس کریستین اندرسن را اعطا می‌کنند. همچنین این جایزه، به «نوبل کوچک» نیز شناخته می‌شود.

هانس کریستین اندرسن، در سال ۱۸۰۵، در دانمارک به دنیا آمد. او در دوران کودکی استعداد بی‌نظیری در تئاتر از خود نشان داد، چرا که صحنه تئاتری برای خود مهیا می‌کرد و آثار شکسپیر را با استفاده از چند عروسک چوبی، از حفظ بازی می‌کرد. او در ۱۱ سالگی پدرش را از دست داد و مجبور شد دوران نوجوانی را با کار کردن در کارگاه و کارخانه‌های مختلف از جمله، خیاطی، بافندگی و تولید سیگار گذراند.

اندرسن به دلیل صدای زیبایی که داشت عضو تئاتر سلطنتی دانمارک شد اما به دلیل از  دست دادن چندباره صدایش، عضویت خود را از دست داد و به نویسندگی روی آورد و داستان «جوجه اردک زشت» را براساس زندگی خودش نوشت. او بعدها با حمایت شخصی به نام ژوناس کالین، به مدرسه رفت اما چندان روزگار خوشی را در آنجا نگذراند.

نخستین کتاب او در سال ۱۸۲۹، منتشر شد و در طی زندگی خود ۲۲۰ داستان تخیلی نوشت. از معروف‌ترین داستان‌ها او می‌توان به  پری دریایی کوچولو، بندانگشتی، زندگی من، ملکه برفی، ملکه کبریت فروش و لباس جدید پادشاه اشاره کرد. داستان‌های او تاکنون به ۱۵۰ زبان زنده دنیا منتشر شده است و همچنان میلیون‌ها نسخه از آن در حال انتشار است.

اندرسن، داستان‌هایش را همچون بذری کاشته‌شده در ذهنش می‌دانست که  تنها به بوسهٔ تلألویی از خورشید یا قطرهٔ دارویی نیاز دارند تا بشکفند. در نهایت در بهار سال ۱۸۷۵، در حالی از دنیا رفت که دارای شهرتی جهانی بود و  دولت دانمارک به عنوان «گنجینهٔ ملّی» حقوقی به او تعلق اهدا می‌کرد. همچنین روز زادروز او، روز جهانی «ادبیات کودک و نوجوان» نامیده شده است.

 

کتاب‌هایی که موفق به کسب این جایزه شده اند

ورود / ثبت نام
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد